Mászkáló halottak
Mentem
hazafele az éjszakában, amikor kezdett összeállni valami kép: vége a világnak,
s meghaltak az emberek. Ez valami Walking Dead. Egy poszt-apokaliptikus élet.
A délelőtt
erről tartott előadást Seregi Tamás.
A címe ez volt: Deleuze a kultúra
fogalmáról. Arról szólt, hogy nincs világ. S nincs ember. Nem kell több
kultúra. De az élet megy tovább. Az élet. Seregi előadása Gilles Delauze és
Claire Parnet beszélgetéséből indul, az Abécédaire-ből, ,
annak is a C-betűjéből. C, mint culture. Kultúra.
Deleuze nem
alkotott valami kultúra-elméletet. Nem is szereti, sőt, ki nem állhatja. Mert a
modern kultúra fogalma a modernitásban jön létre, a humán tudományok olyan
fogalmaként, amiben minden értelmezhetővé válik. Persze csak mint kultúra, és csak mint természet. Elég
totalitarista megoldás, amivel megismerhetővé, kezelhetővé, érthetővé lehet
tenni a világot.
A Világ, mint
Világ úgy jött létre, hogy a modern természettudomány létrehozta. Ez a világ egy
„végtelen tér univerzumaként” kap meghatározást, amiben a természettudományok
hatékonyan s eredményesen kutatnak a „világ” jelenségei után. Ezzel szemben a
szellemtudomány is létrehoz egy saját világ-fogalmat. Ez a humán „világ” az ízlés, a kultúra, a Bildung világa. A német felvilágosodás Bildung-ja, egy sajátos képzés. Itt képződik a történeti tudat, itt
képződik az ember modern fogalma, az emberé, ami kultúra-képző, és végül is:
világalkotó. Ekkor jönnek létre a társadalmi nagy látványtervek, amelyek
alapján újraalkothatónak (újra lakhatónak) látszik az ember világa. Ez a
természettudományok és a társadalmi utópiák virágkora.
Az Ember
ebben a világban egy halandó, egyedi lény. Személlyé válik, individuummá. Bele
van vetve valami nála nagyobba, mint közegbe, ez a világ. Ebben a világban a
kultúra, a műveltség, a képzés által kell önmagát megalkotnia. Az értelem és a
megműveltség kora ez. Ebben a korban – ahogy később Heidegger mondja – a „kő
világtalan, az állat világszegény, az ember világképző”.
Nos, ennek a
világnak vége van. Vele együtt az embernek is vége. De talán „van élet a világon túl, de ez nem túlvilági
élet. De élet a világon túl.” A világ az esetlegesség világa, s ez az
esetlegesség kísérti a modern embert. Ezen túl csak élet van: talán állati,
biológiai élet.
Husserlnél a
világ esetlegessége elől egy tömör formába, a transzcendentális énbe költözik.
A világ ekkor életvilág lesz.
Heideggernél az ember a Dasein, egy olyan középpont, aki a világba vetetten
lakozik. Az ember és világa korrelációs viszonyban van, de immár nem a
„természetből” akarják megérteni. Hanem az emberből. A világ esetlegessége elől
Husserl egy „mindent tárggyá tévő tudattal” menekül, illetve a világot
egyszerűen „zárójelezi”. Heidegger mitizál: ez a világ csak az istenek számára
tud lakhely lenni.
A világ
összedől, válságban van. Az ember a világgal együtt pusztulóban van. Itt lép be
Deleuze kultúra fogalma.
Deleuze „nem
mond sokat, sőt, nem is akar a kultúráról beszélni”. Tulajdonképpen „elfecsegi
az egész dolgot”. Az álláspontja határozott és egyértelmű: „Utálom a kultúrát,
ki nem állhatom.” Tudjuk, Deleuze nem egy kritikai gondolkodó, kritika helyett
„egyszerűen eltekint attól, ami nem tetszik neki.” Nem filozófiai eszközökkel
teszi ezt, hanem például a humorral. Számára a lényeg az, hogy a „gondolkodás
mozgása továbblendüljön”. Itt a vita, a párbeszéd nem segít.
Deleuze
egyszerre utálja a kultúrát általában, és a kulturált, művelt embereket. És az
embert általában. Számára a művelt emberek mindenről tudnak beszélni. Olyanok,
mint Umberto Eco. Végül is miből áll a kultúra? „Rengeteg beszédből”. Ellenben
ő nem hisz a beszédben. Ő a találkozásban hisz.
Ez a
találkozás egy esemény lehetősége. Na persze, „emberekkel találkozni mindig katasztrofális dolog”. Mert a tényleges
találkozás a moziban vagy kiállításokon történik meg, ahol a találkozásnak
esemény jellege van. (A háttérben Lévinas figurája lebeg.) A filozófia itt
valami lényegi határral érintkezik. A filozófia egy tájjá válik, ahol ott van
Kafka, és Bacon.
Ez a
filozófia mindig a vélemények (opinions) világával
áll szemben. Ám szerinte a vélemények nem valami szubjektív, egyedi, változó
kifejeződései az embernek. Hanem éppen ellenkezőleg: a vélemény az objektív
cucc, hiszen a vélemény az mindig egy közös-interszubjektív beszéd, amit a
szokás, a sablonok, a sémák határoznak meg. Sőt: a véleményt nyilvánító emberek
is valami személlyé rögzült egyének társasága, egy intézménnyé rögzült
helyzetben. A vélemény az ízlés, a politikai nézetek világa. Deleuze számára
tulajdonképpen ez a kultúra. Így a „világ kötött energia”. Fel kell szabadítani
hát. Minden rögzítettséget fel kell oldani. Ezen a talajon állva a kultúra
„nagy darabos kőzetlemezek”-ből áll, amit át kell alakítani „intenzív
energiává”.
A filozófia
alapja a kultúrától való elszakadás. Csak így tudja megőrizni a lehetőséget a
találkozásra. A találkozás a művel való találkozás eseménye. Ez az elszakadás
radikális. „A mű független a világtól”. Független a kultúrától. A nagy tudós a
tudományos felfedezést nem a kultúráért teszi, ahogy a nagy művész sem a
kultúra számára alkot. A világon és a kultúrán kívül teszik ezt. Ezért ez a
filozófia terepe, tája.
A mű nem egy
„világ”. A mű a „perceptum és az affektum érzettömbé válása, egy kompozitum”. A
mű ekkor az ontológiai szimulákrum leleplezése. A mű célja a világ kikezdése,
leépítése. Viszont az embert is le kell építeni: hiszen az ember is csak
szimulákrum. A mű megőrzés, de a mű nem a világot őrzi meg, nem a mű távoli
szerzőjét a jelen befogadója számára. Ebben az értelemben a mű „független az
aktuálistól”. Mert virtuális. Ezt a virtualitást a közelség és a távolság játéka
hordozza.
A mű
közelség, mert a mű befogadja a nézőt. Ez a perceptum egy „ember előtti táj”. A
művel való találkozáskor (pl. egy festmény) nem észleljük a művet, hanem
belelépek a tájba (a là Cézanne). A világ és az ember a mű összetevője csupán,
de nem egy fiktív kollázsban, hanem egy montázsként, ami reális kompozíció.
A mű
távolság, mert a világ és az én (ember) leépítése a célja. (Egyféle Ab-Bildung,
le-képzés, akár.) A művészet teljesítménye a leépítés „állattá, növénnyé vagy
hullává”. Nem világgá, s nem emberré. Hanem hússá, házzá, kozmosszá.
A hús, a
hentesnél beszerezhető hús, ami tiszta ideg, és ingerelhető (Nem
Merleau-Ponty). Élő, de már nem része egy élőlénynek. A ház egy terület, egy
sík, melynek a határa egy membrán a koszmosz felé.
Na, talán
érted, hogy mikor mentem hazafele az éjszakában, csak akkor kezdett talán
összeállni valami: vége a világnak, s meghaltak az emberek. Ez a Walking Dead.
Egy poszt-apokaliptikus világ. Mert
tényleg: „Létezhet olyan, hogy az embernek és a világnak és a kultúrának vége
van, de az életnek nincs vége.” Mert ez nem a saját halálom, ez csak az ember
halála.
Így kicsit
„minden marad a régiben, csak éppen minden új”.
S ez egy más
filozófia lehetősége. A walking dead. A modern kor kinyiffanása, vagy talán
kezdet, ahol skizóid dividuumok rizómatikusan szerveződve mászkálnak, egy ökológiai
kor hajnalán.
_______________________________
Seregi Tamás az ELTE BTK, Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, Esztétika Tanszék munkatársa
Az előadás elhangzott BBTE Magyar Filozófiai Intézet, 2016 nov. 17
Horváth-Kovács Szilárd, szilarden@yahoo.com
Horváth-Kovács Szilárd, szilarden@yahoo.com
Nincsenek megjegyzések: