Ennyi hiszti egy alt-pofonért...
Donald
Trump 45. amerikai elnök beiktatásának napján Richard Spencer dísznáci számára
felettébb (a hozzáértők számára kevésbé) meglepő helyzetbe keveredett. Történt ugyanis,
hogy a CNN számára készülő interjú közben valaki odalépett hozzá és egy
ökölcsapásban, urambocsá, alt-pofonban
részesítette. Ez igencsak nagy hullámokat kavart a média minden területén,
boldog boldogtalan megnyilvánult a csúcsliberálistól (peak liberal) a
kommunistán, anarchistán keresztül a neonáciig, bocsánat: alt-jobbig. Lássuk
még egyszer:
Az
egyik legvitatottabb kérdés lett az utóbbi héten, hogy legitim-e „pofán verni”
egy nácit? Mielőtt rátérnék a lényegre, fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy
tévedés úgy eufemizálni a kérdést, hogy „legitim-e megütni valakit, akivel nem
értünk egyet?”, ugyanis ez elmaszatolja a konkrét helyzet súlyát. Richard
Spencer nem egy akárki, akivel nem értünk egyet – vagy épp igen, de az
problémás. Richard Spencer mára már eltávolított, de az interneten szerencsére
fennmaradt cikkében olyan „kérdésekkel” foglalkozott, mint hogy „mit kellene
kezdeni Amerika fekete lakosságával”[sic], illetve olyan ajánlatokat
tett, hogy „csendes népirtással kell megakadályozni az európai kultúra
lerombolását.” [sic]
A
Vice Randy
Cohen etika szakértővel készített egy rövid interjút, annak ellenére, hogy
hasonló álláspontért, de mélyebben elővezetve megkérdezhették volna egy korábbi
alanyukat is. Cohen
érvelésében több probléma is felmerül, azonban azért válaszottam a vele készült
villáminterjút, mert tökéletesen elővezeti mindazokat a pontokat, amelyek
legitimálják a Spencer-féle alakok további víg tevékenységét ahelyett, hogy
aktívan tennének ellene. Ahogy az ember várná, az önbeteljesítő extrém
pacifizmus mintapéldája az interjú.
Az
első kérdés természetesen az, hogy oké-e pofánverni egy Spencer-kaliberű
alakot, amire Cohen válasza az, hogy nem, ám sokkal érdekesebb az, amire
hivatkozik: ugyanis a civil társadalomban, elmondása szerint, ennek nincs
helye. Az embernek minimális történelmi ismerete kell legyen ahhoz, hogy lássa,
hogy a náci ideológiával sosem ment senki emmire békés tüntetéssel, semelyik
ideológia represszív torzulásával szemben sem. Gandhi is csak adott mértékben
és helyzetben volt erőszakellenes,
mert hát ő szokott lenni az első ellenpélda, a probléma azonban az, hogy nem jó
példa, vagy legalábbis leegyszerűsített példa. Érdemes megnézni, hogy mi
történt akkor, amikor a klasszikus nácizmussal szemben két német ellenvélemény
felszólalt: sajnos és szerencsére máig ismerjük Rosa Luxemburg és Karl
Liebknecht nevét, mert a náciellenes ellenállás mártírjaivá váltak. Cohen
érvelése két oldalról is problémás: egyrészt azért, mert nem veszi észre, hogy
a múlt század elején is és most is a Spencer-féle nácik pontoan a civil
társadalom túlzott pacifizmusa és tétlensége segítségével építették le a
jogállamot, amire a Cohen-féle liberálisok mindig hivatkoznak, másrészt pedig
azért, mert a „civil társadalom”, mint a kulturális hegemónia egyik központi
fogalma pontosan maga is represszív államtechnikaként működik, amikor az állam önmagával szemben minden nézeteltérést a civil társadalom elleni támadásként érzékel és ennek
segítségével tartja sorban az embereket. Nehogy már túl sokat lázadoznának.
Ugyanakkor
a fentebb részletezett tévedésbe is beleesik Cohen, amikor Spencerben mindössze
olyasvalakit lát, akinek eltér a véleménye adott másik csoporttól és nem látja
azt a veszélyt, amelynek a Cohen és társai általi banalizálásval Spencer vígan és hálásanvisszaél, hogy továbbra is gond nélkül végezze tevékenységét. Ezt tovább
fokozza Cohen azzal, amikor azt mondja, hogy rátámadni valakire, mint olyan
morálisan elítélendő, ami tökéletesen mutatja etikai gondolkodásának
abszolutisztikus jellegét, ami megmosolyogtató azok után, hogy elvileg ez ellen
beszél. A klasszikus troli problémát véve alapul: ha nem húzod meg a kart, a
„csúnya, radikális bácsi” nem veri pofán a nácit, aki aztán megy és megver öt
különböző menekültet, azonban, ha meghúzod a kart, a csúnya, radikális bácsi
pofán veri a nácit, így az legfeljebb hazamegy, legalább aznap, azonban egy New
York Times rovatszerkesztő ír rólad egy elítélő cikket, hogy gátoltad a nácit
cselekvésszabadságában. Mit teszel?
Csúcsliberális
körökben iszonyat ellenérzést vált ki az erőszak témája, méginkább a politikai
erőszaké, de ne feledjük, hogy az erőszakkal önvédekezőleg fellépni noha egy
másik formája, de erőszak. Ennek következtében az (ön)védelem is elítélendő-e?
Ha látom, hogy meg akar valaki erőszakolni egy nőt és eszémletlenre fojtom egy
hátsó pusztja fojtással, erőszakos voltam, de a konkrét helyzetben mit kellett
volna tennem? Meg kellett volna várnom, amíg megteszi és csak akkor lett volna
legitim a tettem? Tényleg úgy gondoljuk, hogy egy erőszakoló hallgatni fog a
szép szóra? Nyilvánvaló, hogy megpróbálom – lehet elszalad – de ha nem, nem
lesznek álmatlan éjszakáim a neki okozott kellemetlenségek miatt. Ha az ember
egy picit is kinéz abból az állami boldogságideológiából, amibe belenevelik (család,
szerelem, gazdagság stb.), könnyen ráböbbenhet, hogy „az erőszak sosem és
semmilyen esetben nem legitim” nézete még csak véletlenül sem állja ki a
lehetséges konkrét esetek töredékének sem a próbáját. Már csak azért sem, mert, ha az erőszak semmilyen formája nem legitim, akkor a drága jogállamtól is elvitatjuk az erőszakmonopóliumot.
Ugyanígy,
ha minden lehetséges eszközzel megakadályozok valakit, hogy beszéljen, mert
tudom, hogy nagy valószínűséggel tömeggyilkosságra szólít fel, hiszen már volt
rá precedens
– és a szó Spencer esetében már rég nem működik – mert épp nincs kedvem
megvárni, amíg a hozzá hasonló neonácik ismét vérbe borítják a világot, akkor
jogos-e a fellépésem? Az már egy másik komolyabb téma, hogy a Spencer-féle
nácik bármikor, amikor hatalmon voltak mennyire is voltak nyitottak az
ellenvéleménnyel folytatott diskurzusra: a fentebb felvillantott
Luxemburg/Liebknecht páros csak egy példa, lehetne még sorolni.
George Grosz (1893 - 1959) grafikája. A militarista, a kapitalista, a bíró és a klérus egy követ fúj. |
Spencer
vajon miért lepődött meg, hogy pofánverték, amikor épp radikális politikával
foglalkozott? Nem hinném, hogy amikor Malcolm X belépett a radikális politikai
szintérre meglepődött az őt ért szóbéli és sokszor fizikai támadásoktól. Teljes
mértékben fel volt arra készülve, hogy erőszakosak lehetnek vele szemben, ahogy
arra is, hogy Spencer egy előfutára, és feltehetőleg példaképe egy nyilvános
találkozón „el a kezekkel a zsebemből, n****r!” felkiáltással lelőheti. Ahogy történt
is. Mit mondjak, Spencer még olcsón megúszta. Ha köztérre mész azok után, hogy
népcsoportok elleni szisztematikus mészárlást helyezel kilátásba, ne lepődj
meg, hogy azt kapod, amit bőven megérdemelsz. Mondom ezt úgy, hogy minden
propaganda ellenére Malcolm X sosem tett ilyen kijelentést. Ráadásul még
iszlamista sem volt, csak jelenleg igen kifizetődő minden iszlám hitűt
iszlamistának bélyegezni, ahogy az is, hogy az anti-rasszizmust „fehér népirtásnak”
mondani, dehát a post-truth és az „alternatív tények” világában élünk.
Cohen
azzal a klisével folytatja, hogy ha erőszakot alkalmazunk olyan ellen, aki
erőszakra buzdít fel, akkor magunk sem vagyunk jobbak nála, ami az egyik
leginkább hamisan moralizáló ideológia. A klisé egy másik megfogalmazása az,
hogy „ha egy fasisztával szemben erőszakot alkalmazol, magad is fasiszta vagy”,
ami ugyancsak tévedés. Spencer-t én is pofán vágnám, de attól még nem vagyok
fasiszta. Már csak azért sem, mert nem a fasizmusnak, mint politikai
ideológiának egyedül a jellemzője esetlegesen a politikai erőszak, az eltérés
mindössze arányokban, mértékekben és célokban van. Ha azzal, hogy Spencer-t
pofán verjük, megakadályozható az, hogy tömeggyilkosságra buzdítson, és így
esetleg elkerüljük az ilyen vélemények kritikus tömeget való elérését és
megvalósulását, a neki kiszórt alt-pofon
szinte etikai kötelességgé minősül át. Ennek működése abban is látható, hogy az
eset után épp arra panaszkodott,
hogy ha fél kimenni az utcára, akkor nem tud tömegmozgalmat
építeni és ha nem tud tömegmozgalmat építeni, akkor nem tudják elérni a
céljaikat. Ismereve ez utóbbiakat, ez pont jó felállás így.
Bárki
bármilyen politikai ideológia követőjének tartja magát, tökéletesen
felelősséget kell vállalnia ennek következményeiért. A konkrét helyzetre
levezetve ez azt jelenti, hogy Spencer olyan neonáciként, aki egy egész
néptömeg kiirtására tett ajánlatot többé nem rendelkezik azzal a joggal, hogy ő
kérjen közösségi védelmet, vagy annak a közösségnek a védelmét, amely
közösséget vállal vele. Egyszerűen nem működik az, hogy felvetjük egy közösség
kiirtásának szükségességét, de a mi közösségünk az szent és sérthetetlen – még
akkor sem, ha minden neonáci és enyhébb jobboldali/konzervatív többség így is
gondolja.
Cohen
azt veti fel, hogy van egy fordulópont a beszéd és az arra válaszként érkező
cselekedet között, ám arra ott van a törvényes keret, ott van a jogállam,
amivel mindössze az a probléma, hogy Spencer explicit népirtásról beszélt és mi
van akkor, ha az a többé vagy kevésbé jogállam Spencernek kedvez? Az utóbbi
években az amerikai, canadai, braziliai rendőrség szisztematikus rasszizmusa
tökéletes példája mindennek. Ha a törvény nem a repressziónak áldozatul eső
kisebbség oldalára áll, hanem a Spencerhez hasonló neonácikéra, akik most Trump
segédletével egészen a Fehér Házig jutottak – első számú példa: Steve Bannon a
Milo Yiannopoulos-t is futtató szélsőjobbos Breitbart szennylap ma már ex-főszerkesztője, aki Trump főtanácsadója lett – legitimen felvethető, hogy közösségi és egyéni önvédelemként az erőszak
igenis elfogadható. Csúcsliberális társaink ekkor is nemet szoktak mondani, ami
annál is inkább visszás, hogy a Spencer és a hozzá hasonlók kettős mércéje éppen úgy
szól, hogy amikor ők a kárvallottak, nyafognak a jogállamért, azonban ha az
másokat véd velük szemben, akkor már egyből nincs annyira ínyükre az a bizonyos
jogállam.
"Az agymosás házhoz jön", a Szituacionista Internacionálé plakátja, 1968 |
Cohen
egyébként felemlegeti a hatvanas évekből Martin Luther King békeorientált mozgalmát, de
elfelejt ugyanabból az évtizedből egy legalább annyira fontos európai lázadást
megemlíteni. Ez pedig 1968 májusa, amikor Európa-szerte robbantak ki számtalan
célú és formájú egyenjogúsági mozgalmak a diákoktól kezdve egészen a
munkásosztályon keresztül az intellektuális rétegig terjedő résztvevőkkel. Csak
ezek radikálisan baloldali mozgalmak voltak, az meg nem fekszik a mai világ és
Cohen poszt-ideologikus vágyálmának, azonban kár eltussolni, hogy King
elkötelezett szocialista volt, akit ironikus módon épp 1968-ban orgyilkoltak meg. A legjobb példa az európai radikálisokra Alain
Badiou filozófus, aki tanárként kivezényelte a vele egyetértő diákokat az
egyetemről és elvitte munkásközösségekbe, elbarikádolt gyárakba aktivizálni
magukat úgy tettekben, mint a munkásokkal folytatott aktív vitákban és
beszélgetésekben. A Societé Politique berkeiben mai napig, nyolcvan évesen is
folytat hasonló aktivista tevékenységet Párizsban és környékén.
Ezzel
szemben amikor a Raed Arafat körül kirobbant kormányellenes lázadások folytak,
a társadalomtudomány szakra járó csoporttársaimnak meg minimális százalékát is
alig lehetett meggyőzni, hogy legalább megnézzék, hogy mi történik. Ami azért is szomorú, mert a 68-as események számos diáklázadással és épületfoglalással kezdődtek. Természetesen 1968-ban is megvoltak a Roger
Scrutonok, akik a mozgalomban mindössze lázadozó és randalírozó csőcseléket
láttak, de ez elkerülhetetlen: a hegemón ideológia képviselője mindig csak úgy letekint az okafogyott morális magas
lóról, amely egyébként társadalmi privilégiumainak összessége. Így pedig
természetesen gyanúval figyel bármit, ami veszélyezteti jólétét és kényelmét,
nem hogy egyenesen a legitimitását. De Scruton legalább megérdemli a vitát és
többek közt azért, mert sosem szólított fel népirtásra, pedig nem kevés
sebesüléssel fizető összecsapás volt az a május. Igen, erőszak.
Elvett valamit a mozgalom eszmei értékéből? Távolról sem, sőt: megtette a
szükséges lépést a célirányosság fele, ugyanis annyira naivak nem lehetünk, épp 2017-ben, hogy elvárjuk a vezető politikai rétegtől, hogy majd jószántukból lemondanak
egyértelmű előnyeikről.
Ez
a másik probléma az extrém pacifizmussal. A pacifizmus és a civil társadalom
fogalmak ilyetén használata a par excellence ideológia egy magát
poszt-ideologikusnak beállító korban. Ugyanis, amikor egy közösség kiirtása
vagy az erre felbújtó akár erőszakos elhallgattatása kapcsán merül fel a
békére, türelemre és civil társadalomra való hivatkozás, voltaképp ennyi
hangzik el: „Hát, lehet titeket meg akarnak semmisíteni, de ti is és
támogatóitok is maradjatok csak csendben és tűrjétek bármi is legyen a
sorsotok. Ne akarjátok megelőzni azt, mert akkor nekünk, a domináns ideológia
és társadalmi osztály tagjainak rossz lesz – és akkor mindenkinek rossz lesz,
még nektek is!” Számtalan példája volt ennek a történelem során. A helóták csak
ne lázadozzanak, mert az rossz Spártának. Dózsa György csak üljön az ólban,
ahová szánták „a büdös parasztjaival együtt”. A nők ne akarjanak jogokat, mert
az rossz a férfitársadalomnak. A zsidók takarodjanak az országból, mert övék a
média, a pénz és minden. Az 56-osok is mit mind pattogtak? A lényeg: akiknek a kiirtását
helyezik kilátásba, azok ne tegyenek semmit ez ellen. Az ilyet támogató ember, ha párszáz évvel ezelőtt élt volna, a rabszolgaság mellett tette volna le a
voksát, csak hogy fennmaradjon a béke, a türelem és a civil vagy akármilyen
társadalom. Csak nehogy az épp fennálló rendszeren kívül kelljen gondolkodjon. A
saját privilégiumain kívül, míg másnak betevő is alig jut, dehát egy inherensen
szegénység- és szegényellenes rendszerben is csakis az utóbbi hibája, hogy nem
kulizott vagy épp csalt eleget.
Kifejezetten felnézek
Slavoj
Žižekre, még akkor is, ha pont ebben a kérdésben
eltér a véleményünk. A Qaurtz számára adott villáminterjúban
azt fejtegeti, hogy a Spencerrel és a hozzá hasonlókkal szembeni legjobb
bánásmód, hogy még csak észre sem veszed, még csak emberszámba sem veszed, de
sajnos ez pont az ő részéről egy hatalmas tévedés. Ugyanis amíg elfordítod a
fejed, ezek félholtra püfölnek valakit, aki nekik nem ilyen vagy olyan okból
megvetendő. Nekem sokkal szimpatikusabb az a Žižek, aki a Violence című könyvében még teljesen precízen különbséget tudott tenni
erőszakformák között (konkrét, szimbolikus, állami, forradalmi, támadó,
önvédelmi stb.), amelyek kontextusuktól és prezentált helyzetüktől függően
különböző módon ítélhetőek meg, elkerülve a sematikus és iszonyatosan
reflektálatlan zéró tolerancia elképzelést. Erőszak és zéró tolerancia, milyen
ízes így egymás mellett ez a kettő.
Talán
nem az egyetlen lehetőség a Spencerrel és társaival szembeni küzdelemre az,
hogy az ember felveszi a kesztyűt, feltűri az ing ujját és esetleg olyat is
tesz, amitől talán maga is rosszul fogja érezni magát akár hátramaradó egész
életére is, de ezt mindenképp bele kell számítania a lehetőségek halmazába,
minél radikálisabb, minél militánsabb, annál inkább. Persze miután
meggyőződött, hogy az illetővel a szép szó nem megy, de a népirtásra való felszólítás már nagyon rég és nagyon messze nem a szép szó
kategóriája. Ennél már csak egy gyomorforgatóbb lehetőség maradt: amikor
domináns társadalmi pozícióból a kiirtandókat béketűrésre utasítjuk a népirtást
szándékolók szólásszabadsági jogának védelme érdekében.