Lehet a hermeneutika társadalomkritika?
Dr. Nyírő Miklós |
A Hermeneutika mint társadalomkritikai paradigmaváltás c. előadás
azzal kezdődött, hogy Nyírő tisztázta a mondanivalója keretét, irányát. Azaz,
hogy most nem „a” hermeneutika társadalomkritikájáról (vagy annak
lehetőségéről) lesz szó, hanem arról a filozófiai, eszmetörténeti kontextusról, amelyben a hermeneutika
igenis lehet egy új (vagy más) kritikai
paradigma.
De persze ez első ránézésre nem egyértelmű, hiszen a két dolog, amiről szó van – a demokratikus politikai berendezkedési forma ill. a
filozófiai hermeneutika – egymással szembenálló
fogalmak. Hiszen a demokrácia egy esetleges történeti képződmény a történelem színpadán, egy gyakorlati, konkrét életet jelöl a társadalomban és
a politikában, illetve normatív előíró jellegű diskurzusban van helye. Ezzel szemben
a hermeneutika fogalmát többnyire úgy értjük, mint valami apolitikus, univerzális igényű filozófiai-,
ontológiai kategóriát, tehát valami elméleti,
teoretikus dolog, és mint ami a fenomenológiából (Husserl, Heidegger) nőtte ki magát, így lényegileg deskriptív. Ahhoz, hogy ezt a
szembenálló fogalmi keretet lebontsuk, előbb kontextualizációra van szükség,
ahol meghaladjuk ezt a dichotómiát; s egyáltalán: meg kell nyitni a
hermeneutikai társadalomkritika kérdését.
A kiindulópont az a belátás, hogy a kortárs demokrácia - mint
társadalmi, politikai, gazdasági forma - modern jelenség. A modernitás
lényegének pedig első filozófiai szintű kritikáját Hegel filozófiája nyújtja:
azaz a modernitás lényege a kritika,
vagyis a felvilágosodás, s ez a legtisztább, legkimondottabban, legkonkrétabban
Hegel gondolkodásában jelenik meg. Egyből eszembe jutott, hogy várjunk csak,
hol van Descartes, Hume, Kant, Herder, de az előadó máris tisztázta: álláspontja szerint Kant és a
többiek életművében megjelenik a modernitás, de csak mint ami egyrészt
megalkotja a felvilágosodás/modernitás terminológiáját (ész, autonómia,
szabadság, tudás, bizonyosság, stb), és a tradíció kritikáját nyújtják, a hagyományok érvényüket
vesztik, s nincs mértéke a jövőnek; másrészt ebben az esetben csak megjelenik, tükröződik
a modernitás, de ez nem a magvalósult modernitás
kritikája. Ezért Hegel a kiindulópont, aki a
tényleges modernitást képviseli kritikája által, ez által pedig a modernitás lényege jut
érvényre.
Ebből a szempontból a hermeneutika anti-felvilágosodásnak néz ki
(Habermas), hiszen nem elég radikálisan kritikai, nem veti el a hatalom minden
formáját, a tekintélyt, a hagyományt, s nem áll ki egyértelműen az előítéletek
ellen, nem képviseli egyértelműen a racionalitás, az ész felsőbbségét.
De a hermeneutika célja éppen a felvilágosodás „vakfoltjaink”
tisztázása – lehet a fenti érv ellen vetni -, vagyis még jobban radikalizálni
kívánja a felvilágosodást, egyenesen „felvilágosítani a felvilágosodást”. Ezért
a felvilágosodás fénypontjai helyett (ész, ráció, szabadság, szubjektum) annak
a homályos, árnyékos vetületeinek kritikáját nyújtja, és fel meri tenni azt a
kérdést, hogy ha nem a tradíció a jelen és jövő mértéke, akkor mi? S ebből a
szempontból a hermeneutika egy sajátos értelemben igenis modern, felvilágosító,
és racionális.
Ugyanakkor azt is érdemes figyelembe venni, hogy a demokráciát
több értelemben szoktuk használni. Hiszen van egy formális szűk értelme, mi
szerint a demokrácia egy politikai forma, melynek alapja a demokratikus alkotmány, ezt az értelmet nevezhetjük konstitucionizmusnak; továbbá van egy
tágabb értelme is, ami szerint a demokrácia az egyenlő politikai-, társadalmi-,
gazdasági részvétel lehetősége a polgárok számára, mondhatni az egalitárius eszmében jelenik meg ez az
értelem. Fontos viszont, hogy a demokráciának van egy harmadik
értelme is, amely olyan összefüggésekben válik megragadhatóvá, mikor a polgárok
demokratikussá válásáról beszélünk, az
emberek egymáshoz és önmagukhoz való viszonyaikban jelenik meg a
demokratikus értékrend. Nos, a hermeneutikának ezzel a harmadik értelemmel van
szorosabb kapcsolata, főképpen Gadamer késői korszakában és Richard Rorty
életművében.
Az előadó szerint ennek a helyzetnek (demokrácia –
társadalomkritika) egyik kiváló elemzője Habermas, aki elég sokat merít a
Gadameri hermeneutikából. A két szerző egész életművében vitatkozik egymással,
ám ennek a vitának Habermas sokat köszönhet. Ezért Nyírő Miklós Habermas egyik
gondolatmenete alapján folytatja az előadást, ami szerint: „mi mind
ifjúhegelianusok vagyunk”. De miért és milyen értelemben vagyunk hegeliánusok?
Ennek belátásához kicsit visszakanyarodunk Hegelhez.
Hegel |
Ennek első lépése a szubjektivitás
partikularitásának a meghaladása, amelyben a szubjektivitás kritikája
magából a szubjektivitásból kell kiépüljön, illetve ez kell a szükségszerű
alapja legyen. Így a tudomány tárgya az abszolút szubjektum lesz, és ennek a
fogalmi konstrukcióját kell megalkotni, amely egy önmagában zárt totalitássá
válik. „A reflexió csak akkor ész, (…) ha
az abszolútumra vonatkozik; Ebben (…) a rész csak mint az egész abszolútumra
való vonatkozás létezik.” Ebben az értelemben, ami ésszerű az a valóságos.
Így a meghasonlott szubjektum nem-ésszerűségének feloldása
következtében ésszerűvé válik, és ha ésszerű, akkor nincs helye a kritikának,
befejezett, egész, lezárt – vége a történelemnek. Vagyis a szubjektivitás diadalmaskodik
az alkotmányos államban, vagy a polgári társadalomban.
Ezzel szemben és ennek kapcsán nőtt ki három irányvonal az európai
kultúrában, az egyik egy antihegeliánus
vonal és két ifjúhegeliánus vonal, egy radikálisabb, amely a mozgást pártolja,
ez a „baloldal”; illetve egy
konzervatív irány, amely a maradást képviseli, ez pedig a „jobboldal”.
Marx |
A maradás, vagyis a konzervatív
jobboldali esetében elkülönülten tételeződik a magán szféra a nyilvánostól, s csak a nyilvánosban működőképes a kritikai forma, a jelen megtartásáért dolgozik, hiszen nincs
jövőképe (statikus), illetve konstitucionalista
(alkotmány szervezi a társadalmat) elvet vall. Az elképzelése egy
kompenzatorikus modernitás, ahol fontos szerepet kap a vallás, az
állam, a hagyomány, a művészet.
Nietzsche |
Nyírő Miklós szerint az itt felvázolt három irány mellé fel
lehetne venni negyediknek a filozófiai hermeneutikát.
S bár igaz, hogy Habermas a gadameri hermeneutikát konzervatívnak
tekinti, vagy Heideggert úgy festi le mint egy irracionális,
ellen-felvilágosodást képviselő figurát, aki „elveti az autonómiát, és mindent
oda akar adni a létnek”, de például Richard J. Bernstein szerint Gadamer messze
túllépik a neokonzervatív vonalon. Az előadónak a tézise az, hogy „a
hermeneutika nem illik bele ebbe a – Habermasi – konstellációba.
Kiindulópontja Heidegger azon radikális belátása, ami szerint az
ember létmegértő, viszonyban áll a létértelemmel, hiszen eredendően ön- és
létmegértéssel rendelkezik (a halandóság, és a végesség tudatával
összefüggésben). Így tehát a megértés konstitutív elem, az önmegértés, a lenni
tudás nagyon fontos, vagyis itt nem holmi merő irracionalitással állunk szemben.
Akár azt is mondhatjuk hogy a hermeneutika mondanivalója éppen ez: a megértés,
az értelemkeresés, amelynek a hajtóereje, motivációja az értelemínség.
Gadamer |
Mindez Gadamer hermeneutikájában olyan fogalmi elemzései körül
kristályosodik ki, mint a phronesis,
ahol a megértés dialógikus, applikatív (elve alkamazott, és alkalmazható), önmegértő, vagy mint a sensus comunis, amely egy implicit tudásforma, s mint
ilyen egy érzék bizonyosságával ítél (nem ész-ítélet), egy mindenre
vonatkoztatható orientáló érzék, így a közjó iránti fogékonyságot is önmagában
foglalja. A megértés ebben az esetben nem a „tiszta ész” (episztemikus), hanem
a „gyakorlati ész” alapjából nő ki. Ennek értelmében a hermeneutikai belátás,
mint empatikus-szolidaritás alapú
beállítódás egy társadalmi képet is felvázol, amely egyszerre tud eszménykép és megélt konkrétum lenni.
Az előadó szerint ide vágó Gadamer kordiagnózisa: mi most egy
„tudományos korban” élünk, s ez aláássa a gyakorlati-politikai észt, aminek
következtében elveszítjük a morális- és politikai orientációnkat. Vagyis jelenleg egy politikai passzív
konformizmus és ezzel együtt egy önfejű aktivizmus uralkodik. Közös
pontjuk, hogy egyikben sincs benne szervesen az ön- és másság megértése. Ennek
felébresztéséhez, kiműveléséhez nagyon fontos lesz a képzés (Bildung) fogalma, amely
egyszerre képes intézményes alapokat nyújtani és szituatív, orientatív
magatartást eredményezni. Ebből a szempontból igaz, hogy a hermeneutika nem a
racionalitás terepe – ám kétségen kívül az ész-szerűség terepe, ahol meghatározó
a belátható értelem, illetve a megértő, a képző és továbbképző magatartás,
beállítódás.
Nyírő Mikós előadásának következő – és utolsó – pontja a
hermeneutikát összevetni az amerikai neopragmatista iránnyal, amelyet főként Richard Rorty képvisel. Szerinte amíg
Gadamer hermeneutikája a német demokratikus hagyomány szellemiségét képviseli,
annyiban Rorty neopragmatizusa az amerikai demokráciájának eltérő szellemét
idézi.
De Rorty fontossága más irányból is tejesen megalapozott: hiszen ő
az egyik legerőteljesebb kapcsolódási pont, híd a kontinentális és analitikus
filozófiai hagyományok között. Például egyik főművében a Philosophy and the Mirror of Nature-ban egyszerre építkezik
Heidegger és Wittgenstein gondolataiból, illetve John Dewey pragmatizmusából, s ebből az irányból egy erőteljes demokratikus elkötelezettség származik.
Rorty |
Rortynál nem fontos a képzés szerepe, nem a tudás a megoldás a
morális-, politikai-, társadalmi kérdésekre, szerinte valami másra van szükség.
Pontosabban a két szféra közötti társadalmi
érzületekre, a szolidaritásra és egyéb konkrét emberi magatartásokra bízná
az ellentmondások feloldását.
Így két diskurzus típus rajzolódik ki a neopragmatista
filozófusnál: az egyik egy episztemológiai, normál diskurzus, amelynek fő
formája az Universitas, és
kulcsfogalma a „commensuration”; a
másik egy hermeneutikai és abnormálisnak tekinthető diskurzus, a Societas formájában, ahol a
kulcsfogalom a „conversation”, amely
egy építő-teremtő jelleg lesz a meghatározó.
Ebből a szempontból Gadamer hermeneutikája egyféle (a nyelv
univerzalitására apelláló) kollektivitást
képvisel társadalomkritikai szinten, míg Rorty ennél sokkal individualisztikusabb.
Sajnos az előadás időkerete lejárt, ezért ezt a két diskurzus
típust, illetve a hermeneutika és a neopragmatizus további összefüggéseit nem
fejtette ki bővebben. Kérdések nem nagyon voltak, mert eléggé leterhelő volt
fogalmilag az egész előadás, főleg a Hegeli rész. Hozzászólása csak Veress Károlynak
volt, aki jelezte, hogy ha a téma a modernitás és a racionalitás, akkor nagyon
hiányzik belőle Max Weber – s ez igaz.
Na. Kicsit úgy éreztem, hogy minket érdekelhet ez az irány vagy
vonatkozás, vagy mi a fene: a hermeneutika, mint társadalomkritikai forma. Illetve ez az egész Rorty-féle neopragmatizmus: hiszen itt benne van Witti
is, és Heidi is, az egész tulajdonképpen egy descartes-i alapvetésű
(episztemológiai, ismeretelméleti), de végülis túllép ezen, valami átfogóbb
cselekvésorientált, etikai-morális cucc fele – s úgy érzem, talán érdekelhet
minket ez is.
A másik előadása, A gyakorlat
fogalma a 19-20 századi filozófiában is ehhez hasonlóan fogalmilag jól
kidolgozott, tematikailag a praxis
fogalmának a variációit, esznetörténeti-filozófiai kontextusát vázolta fel;
ugyanis ez az Arisztotelészi fogalom nagyon fontos Hegelnek, Marxnak, de
Arendtnek is, és ezzel áll szemben a Heideggeri-Gadameri phonesis, illetve ide kapcsolódik az amerikai pragmatizmus cselekvés-orientált
beállítódása is. De most nincs időm s terem erről az előadásról is beszámolót
írni.
Nincsenek megjegyzések: