Filozófia a nyilvánosságban
Dr. Lackó Sándor |
Szerdán, november 29-én, a
BBTE Magyar Filozófiai Intézetében – az Erasmus Oktatói Mobilitás keretében – Dr. Laczkó Sándor tartott előadást Ki vagyok én, avagy a filozófia mint
önismeret címmel.
Az előadó rövid bemutatása
után, szerény közönség előtt a meghívott azzal kezdte beszédét, hogy
utalásszerűen felelevenítette a filozófia egyik elhomályosodó, ám eredendő
funkcióját: az önismeretet.
Ám egy szervesen kapcsolódó
másik problémát is érintenie kellett, hogy mire is való a filozófia, ma, a 21.
században, egy olyan korban, amikor – már jó ideje – a „filozófia halni
készül”? Álláspontja szerint mindig a filozófiával foglalatoskodó közösség
diskurzusa határozza meg, hogy mi a filozófia, s milyen lehetőségei vannak. És
ma is, mint a történelem során sokszor, a filozófiának – a hívatásos akadémiai
művelése mellett (ám nem helyett!) – új lehetőségei látszanak kibontakozni. Ugyanis
a filozófia az utóbbi századokban erőteljesen önreflexívvé vált, ami miatt
talán jogosan beszélnek egyesek a filozófia „narcisztikusságáról”, de ez az
önreflexió új lehetőségek megjelenését eredményezte.
E rövid felvezető után felolvasott
egy „rövid alkalmi szöveget”, amelyet megpróbálok tematikusan rekonstruálni,
jelezve, hogy az esszéisztikus szöveg stiláris aspektusa így visszaadhatatlanul
elvész.
A „Ki vagyok én?” kérdést az
emberek gyakran teszik fel, „csendesen, a bizonytalanság homályában” vagy
amikor létük problémássá válik. Ekkor többnyire nem is tudatosul, hogy a
filozófia egyik alapkérdését érintik. Hiszen a filozófia nem csak – vagy nem
első sorban – a világ megismerését jelenti, hanem eredendően önmagunkról való
tudásszerzés, azaz önismeret. Erre jó példa Platón és Szókratész, akik a filozófia első
lépésének tekintették az önismeretet, mint az önformálás örök-végtelen feladatát.
Arisztotelész a Metafizikában a filozófiát a csodálkozásból, a kételkedésből
eredezteti, amit a tudásvágy, a valós tudásra való törekvés motivál.
Ám fontos kérdés, hogy mi a
tudás ma, a 21 században, ebben a képlékeny-információs világban? Ma az
önismeret is esetlegessé válik és megtörténhet, hogy most van a leginkább
szükségünk a filozófiára, mint önismeretre. De miként és mivé változik a
filozófia, hogyan válik önismereti formává? Hiszen látjuk, hogy Heideggernél
kitüntetett kérdés a filozófia mire-valósága, az ember létezése,
kulcsfontosságú az ember ön- és létviszonya; Wittgenstein pedig azt írta, hogy
a „filozófia nem tan, hanem tevékenység”; Gilles Deleuze szerint a filozófia
névadás, fogalomalkotás, fogalomképzés. Tehát a filozófia a reflektáláson, az
észhasználaton keresztül, a gondolkodás által, a lét kérdezése közepette első
lépésként az „én vagyok” elgondolását, vagyis az önmegértést célozza meg.
Hiszen csak ezen keresztül kerülhetünk közel önmagunkhoz és ez az útja a másokhoz
közelítésnek is, vagyis a filozófia ma nagyon hasznos tevékenység akkor is, ha látszólag
a „filozófia halni készül”.
De ki a filozófus? Mert a
filozófus „nem próféta, nem orvos, nem tudós, és nem ideológus”, sokkal inkább
„a lélek gondozója, terapeuta, a gondolattalanság bírája”, a kérdező, aki olyan
kérdéseket tesz fel, mint: ki vagyok én? Ki a másik? Mi dolgom van magammal, a
másikkal, a világgal? Mi a szerelem? Mi az igazság?
A szerző szerint az önismeret
mindenképpen segíthet az önmagunk és világunk megértésében, s ez táplálhatja ma
a filozófia iránti igényt. „S ha a 21. század emberének
illúzióktól és hamisságoktól mentes kritikai szemléletre, gondolati
támpontokra, pontos beszédmódra, és tisztázó beszélgetésekre van szüksége,
akkor ebben a filozófia lehet (újra) az illetékes és a filozófus a valódi
partner.”
Lackó Sándor a szöveg felolvasása után jelezte, hogy még néhány dolgot
hozzáfűzne, de szeretné, hogy egy szabad beszélgetés alakuljon ki a szövegben
felvetett témákról.
Szerinte fontos tisztázni, hogy milyen
lehetőségei vannak ma a filozófiának az akadémiai diskurzusok mellett (de nem
helyett!), a nyilvánosságban, a társadalomban, az emberek mindennapjaiban. Olyan
lehetőségekre gondol, mint a terápia, a beszélgetés, az események közösségi
kávézókban, vagy a performatív aktusok, és így tovább.
Ehhez kapcsolódva a magyar kultúrkörről
is érdemes beszélgetni, hiszen elterjedt nézet, hogy „a magyar kultúra
filozófiátlan”, hiszen „vagy rossz lapot húzott a 19 században, vagy nem is
húzott lapot”. És így „a filozófia csak ácsorog, nincs hatása – és ez a baj”: a
magyar kultúrának nem szerves része az árnyalt-, kritikus gondolkodás, ezzel az
aktussal kultúrtörténetileg nem találkoztunk. És ezért igény van a filozófiai
diskurzusokra, olyan magán- és közösségi beszélgetésekre, amelyek feszegetik és
tágíthatják a lezártnak látszó határokat.
A vendégelőadó példaként a szegedi
pszichiátrián megalakult interdiszciplináris kutatócsoportot hozta fel, ahova
filozófusokat is meghívtak. Bizonyos mentális betegségeket kutatnak, mint a skizofréniát,
amelyek – ha korán felismerik – akkor terápiás kezeléssel megelőzhetőek
lehetnek. És bár a skizofrénia korai fázisában alig felismerhető, egyik tünete
az, hogy a kamaszkorban lévő ember feltűnően érdeklődik a nagy metafizikai
kérdések iránt – halál, Isten, szabad akarat, determináltság – ám nincs meg a
megfelelő fogalmi- és kognitív képesség, hogy ezekről tényleg elgondolkodjon. És ebben a helyzetben a kognitív terápiák
mellett, nagy szerepet játszhat a filozófiai beszélgetés.
De a filozófiai beszélgetések más helyzetekben
is felbukkantak, nem csak mentális betegségekkel kapcsolatban, hiszen a „nagy
metafizikai kérdések” szinte minden embert érdekelnek. Így létrejönnek olyan
közösségek ahol – egy filozófus vezetésével, moderálásával – bárki szabadon
beszélgethet ezekről a témákról. Ilyen közösségi beszélgetésekre adnak
lehetőséget a filozófiai kávéházak (Café philosophique).
Az ilyen típusú beszélgetések, mint ahogyan a filozófiai magánbeszélgetések
formájában működő filozófiai
tanácsadások is, jelentősen tágíthatják a filozófia terét, lehetőségeit. És
ezzel oldható a filozófusról alkotott kép is, mi szerint egy professzor ül a dolgozószobája
magányában és elvont dolgokon töpreng. Az ilyen típusú beszélgetések megidézik
a Platón/Szókratész által is működtetett „közösség-centrikus, egyenlő felek
által létrehozott beszélgetéseket”, ahol a résztvevők „közösen az igazság
nyomába erednek”. Így pedig a filozófusnak abban is jelentős szerepe lehet,
hogy hatással legyen a közgondolkodásra, képessé válhat formálni a közösség
tudatát.
Laczkó Sándor egy könyvet is elhozott
illusztrációnak, amit körbeadott a közönségnek: Christopher Phillips:
Szókratész-kávéház. Kiemelte, hogy a könyv az amerikai
kávéházakban, nyugdíjasklubokban, börtönökben, könyvtárakban, általános
iskolákban spontán megszerveződő csoportok beszélgető-kérdező gyakorlatát
mutatja be. Álláspontja szerint nem kellene szótlanul elmenni a „közös
gondolkodás aktusa” mellet, ami szervesen a filozófiához tartozik, ám valahogy
mindig periférikus helyre szorult.
Ezen a ponton arra bíztatta a
jelenlévőket, hogy kezdjenek el egy ilyen közös szabad beszélgetést a megfogalmazódott
kérdésekről: ki-mi a filozófus? Milyen lehetőségei és feladatai vannak? „Filozófiai”
egyáltalán a filozófiai terápia és tanácsadás? Mit jelent az önismeret és mi
ebben a filozófia szerepe?
Kerekes Erzsébet szerint is fontosak az „alternatív filozófia” különböző
módjai, amelyeket egyre többen művelnek, egyre népszerűbbek. Utalt arra, hogy
Kolozsváron működik a 127
Filozófiai önképzőkör, vagy az Erdélyi Magyar Filozófiai Társaság szervezett filozófiai műhelybeszélgetéseket kávéházakban; de
ő, az általa szervezett és működtetett kolozsvári gyermekfilozófiáról számolt
be.
A gyermekfilozófia
is vezetett – ám szabad – beszélgetésekből áll, amik könyvtárakban, egyesületeknél,
alapítványoknál, óvodákban, parkokban stb. vannak megszervezve. A beszélgetések
résztvevői 3-13 év közötti gyerekek, akik az elején értetlenül és megdöbbenve
állnak a szabad beszélgetés élménye előtt. Nincsenek hozzászokva, hogy ők maguk
kérdezzenek és válaszoljanak egymásnak olyan témákról, mint a világ, a
természet, a család, a munka, a jó és a rossz, stb. Ám kis idő elteltével
annyira belelendülnek, hogy végül alig lehet leállítani őket, hiszen ezek az
alkalmak ténylegesen lehetőséget adnak számukra, hogy folyamatosan
kibontakozhassanak, és ebben nagy jelentősége van a szókratikus hagyománynak.
Laczkó Sándor megerősítette, hogy sokaknak – gyerekeknek, felnőtteknek
egyaránt – mekkora élményt nyújt az ilyen és ehhez hasonló „szakszerűtlen
filozofálás”, beszélgetés általi „részvétel a gondolkodás folyamatában”. Beszámolt
arról, hogy ő részt vett Szegeden kötetlen-nyitott filozófiai beszélgetéseken,
ahol ez az élmény generálja tovább a beszélgetéseket, és ugyancsak ebből az
élményből támad az igény, hogy az ilyen alkalmakat rendszeresen folytassák. Diákok
(de nem csak) számára azért válik meghatározó élménnyé ez a beszélgetés, mert a
gimnáziumban/egyetemen megszokták, hogy senkit sem érdekel az ő véleményük; itt
pedig megtörténhet a gátszakadás, ahol mindenki egyenrangúan elmondhatja a
saját, másoktól különböző gondolatát, véleményét. Ezért nagyon fontos, hogy a
beszélgetésben résztvevők folyamatosan „tekintettel legyenek a másikra”,
elősegítve az empatikus, toleráns viszonyulást. Kiemelte, hogy fontos ezeken az
alkalmakon, hogy az irányító szakember is csak moderálja a beszélgetést, de ne
telepedjen rá, hiszen a résztvevők „csak beszélgetni szeretnének”, „közösen
gondolkodni”.
Láng Márk hozzátette, hogy ehhez hasonló kortárs filozófiai praxis a
filozófiai lélekgondozás, amely nyugaton már-már egy bejáratott szolgáltatásként
működik. Hozzátenném: a magyar vonatkozású logoterápiás gyakorlatnak jelentős
kapcsolódása van Kolozsvárhoz, ugyanis itt jelenik meg az évkönyvük a Többlet filozófiai folyóirat különkiadványaként.
Szilágyi Botond azt hangsúlyozta, hogy egy szabad és kötetlen
beszélgetésnek elengedhetetlen feltétele egy olyan helyszín, tér, ahol a
résztvevők felszabadultak lehetnek, szabadon mozoghatnak. Ennek a térnek egyik
sajátossága az, hogy egy fura ötvözete a nyilvánosságnak és a magánszférának,
különben aligha tud működni egy kérdező-beszélgető közösség.
Bíró Noémi tette fel azt a fontos kérdést, hogy hol van az a pont,
ahol egy ilyen közösségben képesek feloldódni, felszámolódni a hierarchikus
viszonyok? Hiszen ez lenne a tényleges biztosítéka annak, hogy a beszélgetők
valóban egyenlő félként tekintenek egymásra.
Laczkó Sándor válaszában elismerte, hogy ez egy nehéz probléma, hiszen a
közösségekben eleve pozícionáltságok vannak: laikusok és szakemberek, tanárok
és diákok (nők és férfiak, teszem hozzá). Ezért nehéz az egyenrangúságot
biztosítani, ebben a beszélgetés vezetőjének lehet fontos szerepe, aki arányérzékkel,
egyensúlyra törekedve moderál.
Végül megköszönte a közönségnek az
érdeklődést és arra biztatatta a résztvevőket, hogy „ki-ki folytassa ezt a
diskurzust a maga színterén.”
Nincsenek megjegyzések: